Thursday, September 29, 2011

Progesterone Test

Day 21 sy kena buat blood test. FYI period sy regular tapi panjang dlm 35 days.
Balik pada citer test ni. Masa D 21 adalah hari bekerja, jadi sy try la tanya kat klinik tempat kerja saya kalau mereka boleh buat test, jawapannya kena tanya doktor dulu, kalau ya pun boleh still kena hantar kat lab luar sbb lab kat klinik tempat keje saya boleh buat yg basic aje. Saya pun jumpa la Dr N, mula2 dia kata ok je..tapi bila dia mintak lab technologist tu cx balik kat boss besar..boss besar tak kasik..lepas tu Dr N tanya kat Lab Technologist tu boleh tak buat kalau patient bayar?, boss besar kata tak boleh jugak..saya tanya harganya berapa? RM 40 je..saya pun tak tau kenapa boss besar iteww tak benarkan bukannya saya nak free pun, sample tu pun bukan diorang hantar sendiri, org Gribbles akan dtg amik. Ok takpelah Dr N cakap sorry mungkin bos besar berpegang kepada arahan klinik tak menanggung rawatan fertility. Tapi Dr N bagi saya semangat dia kat ada staf dia PCOS tapi anak dah dua, in fact dia sendiri 7 thn baru dapat anak..saya tanya dia ada buat apa rawatan ke? Dia kata takk..just urut2 aje, and medic cx tapi tak proceed pun IUI walaupun Dr cadangkan. Dia minta saya bersabar dan jgn stress2.She wished me all the best.

Setelah keciwa saya pun pi la klinik panel, tanya benda yg sama, jawapannya juga mengeciwakan..dia kata test tu mahal takut patient tak nak (tak nak ke hapa aku memang nak lah).menyampah ok.

Selepas itu saya p the 2nd panel- dekat2 ngan umah saya..saya pun tak berapa confident boleh ke tak..kebetulan masa saya sampai kat situ tak de space nak parking, sy pun terus buat decision utk p BP lab yg terletak kira2 15km from my house and 30km frm my workplace.Test itu hanya RM 25 aje..apa lah susah sgt..saya tanya harga test seterusnya LH, FSH, thyroid, etc..dalam RM 140. Result  dapat dlm 2 hari, sy suruh dia email dulu result, hardcopy sy collect weekend. Dia cakap no prob. Result dapat lambat sbb sample kena hantar KL.

Mcm tu lah citernya..lps ni saya nk buat the 2nd test kat situ jugak.

Kos hari ni:
Blood Test : RM 25

*Sy dah dpt result sgt low rasanya 4.5 :( tgh tunggu reponse from Dr. apa; step yg patut sy buat lps ni.).

No comments:

Post a Comment